تبلیغات
دیدبان شیعه- بدعت وشیعیان - جایگاه والاى خانه حضرت زهرا (علیها السلام)در قرآن و اهل سنت

آیا کسانی که مدعی حسبنا کتاب الله هستند واقعا به همین گفته خود عمل کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آیه شریفه (فِی بُیُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ )1.

در مسجد، بر پیامبر نازل گردید. مردى برخاست و پرسید، اى رسول خدا این خانه ها كدامند؟ فرمود: خانه هاى پیامبران.

پس ابو بكر برخاست و در حالیكه به خانه على و فاطمه اشارت مى نمود پرسید: آیا این خانه از آن خانه هاست؟ فرمود: آرى و این خانه از برترین آنهاست .2

در این آیه شریفه از لحاظ ادبیات عرب «فی بیوت» ظرف ما قبل خودش است كه آن عبارت است از (مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاة فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَة... )3.

یعنى خاستگاه و منبع پرتو افشانى این نورى كه خداوند در این آیه بدان اشارت مى كند، همان خانه هایى است كه خداوند اذن فرموده تا رفعت یابند. پس چگونه دارى كرامت و منزلت و بزرگى نیستند.
-----------------------------

1 . نور: 36.

2 . الدرّ المنثور: 6 / 203 ; تفسیر سوره نور ـ روح المعانى: 18 / 174 .

3 . نور: 35 .
-----------------------------------


سیوطى مى گوید: «ترمذى» این روایت را آورده و آن را صحیح دانسته است.

«ابن جریر»، «ابن منذر» و «حاكم» هم آن را نقل كرده و صحیح شمرده اند. هم چنین «ابن مردویه» و «بیهقى در كتاب سنن» از طریق امّ سلمه نقل كرده اند كه وى گفت: آیه شریفه: (إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ )1 در خانه من نازل گردید و آن هنگام در خانه من، فاطمه، على، حسن وحسین بودند. رسول خدا عبایى كه بر تن داشت بر آنان افكند آنگاه گفت:«اینان اهل بیت منند. پلیدى را از ایشان بزداى و پاكشان گردان».

سیوطى هم چنین مى گوید: «ابن ابى شیبه»، «احمد»، «ترمذى» روایتى را از «انس بن مالك » نقل كرده و آن را «حسن»2 شمرده اند نیز «ابن جریر»، «ابن منذر»، «طبرانى» و «حاكم»، همان روایت را آورده و آن را «صحیح»3 دانسته اند. هم چنین «ابن مردویه» همان روایت را از انس نقل كرده، مى گوید: هرگاه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)براى نماز صبح از منزل بیرون مى رفت، از كنار در خانه فاطمه عبور مى كرد و در آنجا با صداى مباركش آوا مى زد :

«الصلاة یا أهل البیت، الصلاة، انّما یرید الله...».1

وقتى كه این خانه در نزد خداوند این چنین داراى منزلت و كرامت است، پس هجوم آوردن به سوى آن و گشودن آن از بزرگترین و زشت ترین گناهان شمرده خواهد شد.

امّا سفارش پپامبر درباره احترام به این خانه و صاحبانش نادیده گرفته شد. بسیارى از تاریخ نگاران حوادث تلخ و دردناكى كه بر سر آن خانه آمد را نگاشته اند كه ما صراحت گفته هاى ایشان را به ترتیب فاصله زمانى كه آنان مى زیسته اند در اینجا یاد آور مى شویم.

تاریخ پردازان در این مقوله بر دو دسته اند:

یك دسته از ایجاد هراس و دستورات آمرانه و نیات و مقاصد شوم و پلید، اشارت دارند و دسته دیگر با تفصیل و توضیح بیشتر به حوادث بعدى اشاره مى کنند.

بعضی از اسناد هجوم در کامنتهای قبلی همین وبلاگ نشر پیدا کرد  علاقه مندان می توانند به آن اسناد تاریخی رجوع کنند

----------------------------------------------------------------

1 . احزاب: 33.

2 . دانشمندان اهل سنّت روایت «حسن» را اینگونه تعریف كرده اند: «روایتى كه منبع آن شناخته شده و رجال آن مشهور باشند، بیشتر دانشمندان آن را پذیرفته و عموم فقها آن را به كار گرفته باشند». (التقریب والتسیر: 1 / 43 و 122 و 144). (نك : اصول الحدیث و أحكامه فى علم الدرایه: 48 تألیف استاد جعفر سبحانى) مترجم .

3 . روایت «صحیح» به تعریف دانشمندان اهل سنّت اینگونه است: «روایتى كه سند آن به اشخاص عادل ضابط برسد، با این ویژگى كه از حیث تعداد اندك نباشند و ایراد و اشكالى هم در آن ها نباشد. (ر. ك: اصول الحدیث و أحكامه فى علم الدرایه: 48، تألیف استاد سبحانى) مترجم.

4. درّ المنثور: 6 / 604 ـ 605، چاپ دار الفكر بیروت ـ المصنف: 7 / 527 .




تاریخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 | 02:22 ب.ظ | نویسنده : عشاق امام موسی کاظم علیه السلام | نظرات

  • paper | فارسی بوک | ماه موزیک