تبلیغات
دیدبان شیعه- بدعت وشیعیان - جواب به شبهات وهابیت

چرا ما «شیعیان» وقتى مى ‏گوییم یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و یا على علیه السلام و مانند اینها وهابی ها به ما اعتراضمى‏ كنند و مى گویند صدا زدن كسى كه از دنیا رفته شرك است و فقط باید خدا را خواند و فقط گفتن یا اللَّه بى اشكال است؟


پاسخ:

منشأ و اصل این اعتراض و این تهمت، حرف ابن تیمیه وبن باز است كه‏گفته‏اند: صدازدن وخواندن اموات شرك و كفر است: «و دعاء الاموات ... من الشرك باللَّه‏و الكفر به»[1] ولى اوّلًا ملاك اسلام و مسلمان بودن انسان گفتن شهادتین است، یعنى كسى كه شهادتین را به زبان جارى كرد مسلمان است و جان و مالش محترم مى‏باشد و به این چیزها از اسلام خارج نمى‏ شود.

در صحیح بخارى از عمر بن الخطاب نقل كرده كه:«قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم‏ امِرتُ أن اقاتل الناس حتّى یقولوا: «لا اله الا اللَّه» فمن قال «لا اله الا اللَّه» عَصَمَ منّى ماله و نفسه الا بحقّه و حسابه على اللَّه»[2]

رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: من مأمور شدم با مردم جنگ كنم تا بگویند: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ»* پس كسى كه‏ «لا إِلهَ إِلَّا*

اللَّهُ»* گفت، مال و جانش مصون است مگر كارى بكند كه مستحق مجازات شود. [مانند ظلم به غیر یا قتل نفس محترمه‏]. و حساب او با خدا است.


همین روایت با سندهاى مختلف در صحیح مسلم از رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم آمده است.[3]

ثانیاً در صحیح بخارى است كه:رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم در جنگ بدر امر فرمود اجساد بیست و چهار نفر از كشته شده‏هاى قریش را در چاهى از چاه‏هاى بدر ریختند و آن حضرت پس از سه روز در حالى كه اصحاب همراه بودند، تشریف آورد كنار آن چاه ایستاد و یكایك آنها را به اسم و اسم پدر صدازد و فرمود: یا فلان پسر فلان، یا فلان پسر فلان آیا مسرور نمى‏شدید اگر اطاعت خدا و رسول خدا را مى‏نمودید؟ بدرستى كه ما حقانیت آنچه را خدا بما وعده داده بود یافتیم، آیا شما حقانیت آنچه را خدا به شما وعده داده بود یافتید؟ عمر گفت: یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم با اجساد بى روح صحبت مى‏كنى؟ حضرت فرمود:قسم به آن كسى كه جان محمد در دست او است، شما در شنیدن آنچه من مى‏گویم، شنواتر از آنها نیستند.

[یعنى همانگونه كه شما زنده‏ها صداى مرا مى ‏شنوید آنها نیز مى‏شنوند]

«انّ نَبىّ اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم امَرَ یومَ بَدرٍ بأربعَةٍ و عشرین رجُلًا مِن قُریش فَقُذفُوا فى طَوِىٍّ مِنْ أطْواءٍ بَدْرٍ خَبیث مُخْبِثٍ، وكان اذا ظهر على قومٍ اقام بالعرصة ثَلاث لیالٍ ... ثم مشى‏ و تبَعهُ اصحابُه ... حتى قامَ على شفة الرَّكّى فَجَعَلَ یُنادیهم بأسمائهم وَ أسماء آبائهم، یا فُلان بن فُلان، و یا فُلان بنَ فلانٍ، أیَسرُّكُم أنكّمُ اطَعْتُمُ اللَّه‏و رَسُولَهُ؟ فانّا قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدنا رَبُّنا حقّاً فَهَل وَجَدْتُم ما وَعَدَ رَبُّكُمْ حقّاً؟

قال: فَقالَ عُمر: یا رسولَ اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم ما تُكَلّم من اجساد لاارواحَ لَها، فقال رَسُول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم «وَ الّذى نفس مُحّمدٍ بِیَدِهِ ما انتُمْ بِاسْمَعَ لِما اقُولُ مِنْهُم»[4]

همین مطلب را در چند روایت دیگر با این عبارت نقل كرده كه:«ثم قال النبى صلى الله علیه و آله و سلم: انهّم الآن یَسمَعُون ما اقُول‏». رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم كنار چاه بدر ایستاد و فرمود: آنها الآن آنچه من مى‏ گویم مى ‏شنوند.

همچنین رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم در زیارت اهل قبور، اموات را صدا زد و خطاب به آنها فرمود:«السلام علیكم یا اهل القبور، یغفر اللَّه لنا و لكم، انتم سلفنا و نحن بالاثر»؛[5]

«سلام بر شما اى اهل‏ قبور خداوند ما و شما را بیامرزد شما پیش از ما بدرود حیات گفتید و ما به دنبال شما مى‏آییم.»

نیز نقل كرده‏اند كه عبداللَّه پسر عمر در زیارت رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و ابوبكر و عمر گفته است:

«السلام علیك یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم السلام علیك یا ابابكر، السلام علیك یا ابتاه»[6]

ثالثاً همه مسلمانان در سراسر جهان در تشهد تمام نمازهایشان، مى‏ گویند:«السلام علیك ایّها النبى و رحمة اللَّه ...»

یعنى:سلام بر تو یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم.

اگر بنا باشد گفتن یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم، یا على علیه السلام، یا حسن علیه السلام و یا حسین علیه السلام و مانند اینهاشرك باشد، اگر بناباشد صدا زدن اموات حرام و موجب شرك و كفر بشود باید العیاذ باللَّه‏گفته شود صدا زدن رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم كشته شده‏هاى قریش را و صدا زدن اهل قبور را نباید انجام مى‏داد، عبداللَّه‏عمر كه گفت یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم یا ابابكر، یا ابتاه، و آنها را صدا زد- طبق گفته ابن‏ تیمیه و بن باز- مشرك است.

همچنین همه مسلمانان كه در تشهد نمازها از دور و نزدیك رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم را مخاطب قرار مى‏دهند و به او سلام مى‏كنند، و مى‏گویند: «السلام علیك ایها النبى» سلام بر تو یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم همه العیاذ باللَّه‏مشرك و كافر هستند.

مناظره كوتاه‏

در صحن مسجد النبى صلى الله علیه و آله و سلم بعد از نماز، صورت به سمت مرقد رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم گفتم: السلام علیك یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم‏، یك نفر كنارم بود، گفت: چرا با این فاصله زیاد یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم گفتى؟ از فاصله زیاد، صدا زدن و یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم گفتن جایز نیست؟

گفتم: مگر تو همین جا در تشهد نمازت نگفتى، السلام علیك ایها النبى و رحمة اللَّه؟

گفت: آرى.

گفتم: آیا معناى یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم با معناى یا أیها النبّى فرق مى‏كند؟ كمى فكر كرد و گفت: خیر فرقى نمى‏كند.

گفتم: پس چرا اعتراض كردى؟ چرا گفتى جایز نیست؟

گفت: ببخشید و رفت.البته گاهى مى ‏گویند اموات نمى‏شنوند، گاهى مى‏گویند صدا زدن آنها عبادت آنها است، ولى پاسخ همان است كه از فعل رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و از كتابهاى معتبر نزد خودشان نقل كردم وهرگز كسى با گفتن یا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و یا على علیه السلام و مانند اینها قصد عبادت و پرستش آنان را ندارد.

از همه اینها گذشته اهل تسنن، حتى خود ابن‏ تیمیه‏ و بن باز اعتراف كرده‏اند كه اموات سلام زائر را مى‏شنوند و خداوند روح آنهارابه‏آنها باز مى‏گرداند تا جواب‏ سلام زائرین خود را بدهند.[7]

در عین حال همین ابن تیمیه و بن باز در جاى دیگر گفته‏اند: صدا زدن اموات، عبادت اموات است و موجب شرك و كفر است.[8]

اما همان گونه كه قبلًا گفته شد كدام مسلمان است كه اموات را عبادت كند؟

كدام مسلمان است كه رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم یا على علیه السلام یا دیگر ائمه علیهم السلام را بعنوان خالق، رازق، شفا دهنده و ربّ و معبود، صدا بزند و او را بخواند؟

خلاصه باید به آنها گفت:معناى شرك این است كه كسى را در عرض و ردیف خدا بدانى، اما كسى كه در طول دیگرى كار مى‏كند، مثل شاگرد نسبت به استاد، شریك او محسوب نمى‏ شود.در خارج مسجد النبى شنیدم یك نفر از آنها (ظاهراً افغانى بود و در مدارس مدینه درس مى‏خواند) به یك نفر ایرانى مى گفت: شما مى‏ گویید «یا على علیه السلام» و على علیه السلام را خدا مى ‏دانید و از او چیز مى‏خواهید، ایرانى دستش را به سمت آسمان بالا برد و اشاره كرد و گفت: آن على كه بگوید من خدا هستم، من چنین على را اصلًا قبول ندارم، اینجانب دیدم آن مرد ایرانى با صداى بلند جواب او را داد لذا توقف نكردم.




[1] ( 1)- رساله، زیارة القبور و الاستنجاد بالمقبور، تألیف ابن تیمیه ص 12.( استنجاد: استمداد و كمك خواستن). و تحفة الاخوان، تألیف عبداللَّه بن باز، ص 18.

[2] ( 2)- صحیح بخارى، كتاب استتابة المرتدین، باب قتل من ابى قبول الفرائض صفحه 1193، ح 6924.

[3] ( 1)- صحیح مسلم، كتاب الایمان، باب الامر بقتال الناس حتّى یقولوا لا اله الا اللَّه، صفحه 73، ح 20- 23.

[4] ( 1)- صحیح بخارى، كتاب المغازى، باب قتل ابى جهل، ص 671، ح 3976.

[5] ( 1)- صلاة المؤمن القحطانى، ص 139 به نقل از ترمذى، ح 153 و التحقیق والایضاح، تألیف عبداللَّه‏بن باز، ص 106.

[6] ( 2)- صلاة المؤمن القحطانى، صفحه 1395 و مجموع فتاوى بن باز كتاب الحج و العمرة، ج 9، ص 289.

[7] ( 1)- مجموع فتاوى بن باز ج 13، صفحه 235 و صلاة المؤمن القحطانى، صفحه 1391.

8على عطایى، پاسخ‏هاى ما - تهران، چاپ: دوم، 1385 ش.




طبقه بندی: غدیر،

تاریخ : دوشنبه 11 آبان 1394 | 11:23 ب.ظ | نویسنده : عشاق امام موسی کاظم علیه السلام | نظرات

  • paper | فارسی بوک | ماه موزیک